En dom over mediernes dom om Libby-retssagen

af Mark Jurkowitz, associeret direktør, projekt for ekspertise inden for journalistik


Juryen har talt i retssagen om mened og forhindring af Scooter Libby, der så nært involverede journalistfaget. Vi ved, at vicepræsidentens tidligere tophjælper blev fundet skyldig. Men nu hvor den højt profilerede sag er slut, hvordan behandlede pressen dommen i Scooter Libby-retssagen? Hvem og hvad ellers implicerede medierne i deres dækning efter dommen?

Fra starten var medierne uløseligt forbundet i sagen, der førte til Libbys dom den 6. marts for mened og hindring af retfærdighed. Den kriminelle procedure blev udløst af en lækage om CIA-operatør Valerie Plame til spaltist Robert Novak. Anklager Patrick Fitzgerald udfordrede et centralt journalistisk princip, en reporters evne til at beskytte fortrolige kilder. En reporter, Judy Miller, derefter fraNew York Times, tilbragte flere måneder i fængsel til forsvar for dette princip.

En række højt profilerede journalister - herunder Miller, Washington Posts Bob Woodward og NBCs Tim Russert - vidnede i retten. (Russert kan have været nøglevidnet.) Retssagen afslørede Beltways pressekorps undertiden hyggelige indre arbejde og deres kilder på høje steder. Desuden fremhævede den bredere baggrund for sagen - styring af nyheder og information i opbygningen til krigen i Irak, hvad mange journalister anerkender som en professionel fiasko. Det var manglen på seriøs, vedvarende kontrol af administrationens påstande om, at Saddam Hussein havde et masseødelæggelsesvåbenarsenal.

Der var ingen tvivl om, at Libby-dommen ville skabe større dækning, men hvad med tonen og strukturen i denne dækning? (ENWall Street Journalredaktionel erklærede, at meget af pressen 'fejrede overbevisningen ... fordi det beskadigede Bush-administrationen, de afskyr.') For at få en bred følelse af denne reaktion tog PEJ et øjebliksbillede af dækningsdækning på kabel- og netværksnyheder, undersøgt den 7. marts -sideavisens overskrifter og foretaget en søgning efter internetnøgleord efter historier om dommen.


De samlede resultater af dette varierede øjebliksbillede ville antyde, at den tidlige doms dækning med nogle undtagelser var rimelig ligetil med lidt antydning af åbenlyst fest. På samme tid forbandt mange af historierne klart og skarpt Libbys overbevisning med sin chef Dick Cheney såvel som Det Hvide Huss samlede retsforfølgelse af den upopulære krig i Irak.



Kabel- og netværks-tv

Alle tre kabelnyhedsnetværk var klar, da dommen kom ind omkring middagstid den 6. marts. Men de tidlige reaktioner fra nøglekommentatorerne varierede markant.


CNN's Wolf Blitzer var forsigtig og omhyggelig og sagde ganske enkelt, at 'uden tvivl vil dette for ambassadør Joseph Wilson og hans kone Valerie Plame være retfærdiggørelse.'

MSNBCs Chris Matthews var ikke så tilbageholdende. ”Dette handler ikke om mened, det handler om det større spørgsmål om, hvordan vi kom i denne krig med Irak,” erklærede han. ”Det har efterladt ... en sky over vicepræsidenten selv. Det bliver meget svært for denne vicepræsident at adskille sig fra denne dom. ”


Meget af samtalen på Fox News Channel umiddelbart efter dommen handlede om tilsyneladende forvirring hos jurymedlemmer og muligheden for en appel. Men da analytikeren Fred Barnes dukkede op senere i diskussionen, hævdede han, at resultatet var 'skadeligt for Det Hvide Hus, ingen tvivl om det. Det er endnu mere skadeligt for vicepræsident Cheney. Jeg vil dog stoppe med at kalde det politisk ødelæggende. ”

Senere den aften førte Libby-dommen alle tre netværksnyheder. På ABC var korrespondent Pierre Thomas resumé kortfattet, men hårdtslående: ”Anklagemyndigheden sagde, at Libby-retssagen handlede om en vicepræsident og hans stab besat af at skubbe tilbage mod kritikere” af krigen.

Broadcasting fra Baghdad åbnede Brian Williams NBC-nyhedsudsendelsen ved at karakterisere Libby-retssagen som 'en sag, der har at gøre med selve grundlaget for denne krig her i Irak.' Han interviewede derefter et afdæmpet 'stjernevidne', Russert, der sagde: 'Jeg glæder mig ikke over denne Brian. Det var ikke vores handling. ”

Den mest åbenlyse af netværkets eksperter var CBS-veteranen Bob Schieffer, der erklærede, at 'der er mange fingre, der peger i aften på Dick Cheney ... Jeg tror, ​​det kommer til at skade administrationen, fordi det vil rejse spørgsmål om deres troværdighed, når de allerede har flere problemer med deres plade, end de virkelig kan klare lige nu. ”


Side 1 Overskrifter

PEJ undersøgte også de 7. marts forsider af mere end 230 dagblade, der blev offentliggjort på webstedet for Newseum, et interaktivt museum for nyheder. Det overvældende flertal af overskrifter til side 1-domme faldt i en af ​​to brede kategorier.

Efter vores optælling indeholdt et solidt flertal - 166 af disse papirer - relativt enkle overskrifter, der primært fokuserede på nyheden om selve forsøgsresultatet.

'Libby dømt for at lyve: Tidligere Hvide Husassistent, der sandsynligvis vil fortsætte med at bekæmpe anklage,' sagde ThePortland Press Herald. 'Libby mest seniorhjælp dømt siden 1980'erne: Fundet skyldig i at lyve for lækageundersøgere,' var overskriften på Lexington (Kentucky)Herald leder.

DetJournal Gazetteaf Fort Wayne Indiana havde en variation på temaet med denne overskrift: ''Jeg glemte' forsvar mislykkedes: Jury kortlagde vidnesbyrd: Cheney-medarbejder står over for op til 25 års fængsel.'

Et betydeligt mindretal - 66 papirer - indeholdt det andet tema med fokus på de bredere og undertiden negative konsekvenser for Det Hvide Hus og dets politikker.

'Libby-retssagen efterlader Cheney svagere: Kritikere og nogle tilhængere siger, at domme mindsker vicepræsidentens statur,' læses overskriften på The (Portland) Oregonian. 'Retssagen afslørede Cheneys hemmelighedsfulde arbejde: Libby skyldig dom svæver administration mest,' var reaktionen iDallas Morning News.

DetSan Diego Union-Tribunegik med 'Libby løj i lækagesager bundet til krig, siger jurymedlemmer: Tidligere Cheney-medarbejder blev fundet skyldig i fire forbrydelser.'

Ti overskrifter brugte også ordet 'fall guy' til at beskrive Libby og i det mindste rejse muligheden for, at han stort set blev straffet for andres ugjerninger. Udtrykket blev injiceret i mediehistorien, da jurymedlem, Denis Collins, i sine bemærkninger efter dommen sagde, at han og hans kolleger med jurymedlemmer undrede sig over, at Libby blev oprettet som 'falsk fyr'.

Nyhedssøgningen

Hvilke vilkår blev spredt gennem den bredere dækning af Libby-dommen? Ifølge en Google News-søgning til 6. og 7. marts, der parrede 'Scooter Libby' med en række ord, der kunne beskrive retssagen, kom 'fall guy' lejlighedsvis ud.

Denne søgeordssøgning giver ikke nødvendigvis solide spor om den faktiske tone i prøvedækningen. Men det tjener som en hurtig guide til andre temaer eller nøgleaktører, der var en del af domshistorierne.

Bindingen i Det Hvide Hus var indlysende. Den mest afgørende forbindelse var Cheney, hvis navn blev nævnt i cirka 4.100 historier om dommen, selvom han i sidste ende ikke vidnede. Præsident Bushs navn optrådte i omkring 3.400 historier. Nede på totempolen var præsidenthjælper Karl Rove (omkring 750 historier), der blev injiceret i sagen, da Libbys advokat Ted Wells argumenterede i sin åbningserklæring, at hans klient var bekymret for, at han blev ofret for at beskytte Rove.

I mellemtiden illustreres Russerts kritiske rolle i dette tilfælde af de næsten 1400 historier, der indeholdt hans navn.

Et spørgsmål, der allerede er rejst i kølvandet på dommen, er indlysende. Ordet ”benådning” dukkede op i næsten 500 historier i de første timer efter retssagens afslutning.

To andre ord, der dukkede op i søgningen efter domshistorier, antyder nogle ret ugunstige foreninger.

Ordet ”Irak” blev inkluderet i mere end 3.300 af Libby-historierne. Og ”Iran contra” - den store politiske skandale fra Reagan-æraen, der førte til kriminelle anklager fra nogle nøgleadministrationspersoner - dukkede op i næsten 300 af regnskaberne for Libbys overbevisning.